lördag 17 augusti 2013

Dukan: Nötfärsgryta


Ytterligare en "man tager vad man haver" rätt, som blev vansinnigt god. Jag har inga exakta proportioner, men här är på ett ungefär vad jag hade i:

1 kg mager nötfärs (10 %)
Lite olja att steka i
1-2 nävar strimlade morötter
3-4 nävar strimlad vitkål
1 stor burk med hela champinjoner som jag delade i 4 bitar
1 stor burk med strimlade bambuskott
6 vitlöksklyftor, pressade
ca 0,5-1 dl sweet chili-sås (ej Dukan...)
Soya efter smak
3 rågade msk sambal oelek (det blev starkt...)
2 buljongtärningar
Spadet från konserverna ovan
ca 5 dl vatten

Först stekte jag grönsakerna i omgångar och la över dem i min stora 5 liters gryta. Sen stekte jag nötfärsen och vitlöken, så att färsen blev "torr".
Jag hällde på alla vätskor, soya, sweet chilisås och smulade ner buljongtärningarna. Sen är det bara att röra om och låta det puttra en stund på spisen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se