lördag 29 november 2008

Om copyright

Efter ett tips av en kompis så har jag läst på lite om copyrightlagen. Det är olika bud som gäller, men på Allt om Mat (varifrån de 2 hittills publicerade recepten kommer) så säger de så här:

“Du får använda våra recept om du anger källa på ett tydligt vis. Däremot är det fotograferna som äger sina bilder och dem får du inte publicera, även om du anger både fotograf och källa. Och i all välmening vill jag säga att det bästa är att ta bort bilderna direkt för det kan bli en väldigt dyr historia annars!”

Därför har jag nu tagit bort bilderna, men så fort jag har lagat rätterna kommer jag att fotografera min tallrik... Då är det ju jag som äger bilden!

Finns bilderna och/eller receptet på webben har jag länkat till det i mina noteringar. Ibland skiljer sig receptet som jag har skrivit det mot det som står på webben, men det beror på att de inte är exakt samma i boken och på webben.

Tack Emma för att du fick mig att kolla upp detta! Recepten blir lite tråkigare utan bilder, men jag har ingen lust att bli stämd!

Jag lägger denna text som en länk i vänsterkanten så att den syns sen också, när jag har skrivit in fler recept.

Inga kommentarer: