lördag 29 november 2008

Snabbfräst fläskfilé

Ingredienser för 4 portioner
400 g fläskfilé
3 msk ostronsås
½ tsk peppar
140 g bambuskott
220 g böngroddar
100 g champinjoner
100 g färsk spenat
3 msk olivolja
3 tsk röd currypasta
1 msk limesaft
1 obesprutad lime

Gör så här
1. Skär köttet i lagom stora bitar. Blanda dem med ostronsåsen och pepparn och låt ligga i ca 15 min.
2. Häll bort spadet från bambuskotten och böngroddarna och låt det rinna av. Skär bambuskotten i tunna stavar (om de inte redan är det). Rensa och sköj spenaten. Skär bort de hårda stjälkarna. Skiva champinjonerna.
3. Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Bryn köttet under omrörning i ca 2 min. på stark värme. Tillsätt currypastan och blanda väl. Tillsätt grönsakerna och smaka av med limesaft. Fräs alltsammans på stark värme och rör om hela tiden.
4. Skölj limefrukten och gnugga den torr. Skär den i klyftor. Lägg upp grytan i portionsskålar och dekorera med limeklyftorna.

Noteringar: Recept från Mat från Asien. I receptet ingår inte champinjonerna och böngroddarna från början. Jag har uteslutit 2 tsk socker som skulle blandats i tillsammans med limesaften (jag har minskat limesaften från 2 msk till 1 msk eftersom jag uteslutit sockret). Servera gärna med basmatiris.

Antal kalorier: 252

Inga kommentarer: